Winteroverzicht 2018-2019

Goede opkomst op trainingen wedstrijden en daar zit de zachte winter voor iets tussen.

Veldlopen jeugd

Niet minder dan 57 overwinningen werden behaald en het merendeel kwam van onze jeugd.

De broers Luka en Matthias De Belder kroonden zich tot zegekoningen met 11 overwinningen.

Ook Senne Hertoghs stak er boven uit.

Toch opmerkelijk: PK-winst voor LukaMatthias en Senne
 voorwedstrijden Vlaams Kampioenschap: Luka en Matthias winnen
voorwedstrijden Belgisch Kampioenschap Luka en Senne 1ste en Matthias 2de

Zij werden ook de eindwinnaars van de crosstrofee van het PC Antwerpen waar niet minder dan 21 Duffeltjes (zo noemt Ilse ze) zich plaatsen bij de top 10. Onze jeugd en aanhang is steeds in groten getale aanwezig op de clubverplaatsingen en zijn graag geziene gasten, zeker in Tilburg waar ook 4 Duffeltjes mee mochten opstappen bij de opening van de ceremonie van het EK.

Veldlopen vanaf cadetten

Tim Van de Velde blijft onze blikvanger ondanks wat ongemakken. Zijn 15de plaats op het EK was niet de verhoopte uitslag. Zijn andere crossen waren meestal solo’s met Vlaamse en Belgische titels en een unieke 6 op 6!  Hij werd ook eindwinnaar van de CrossCup juniors.

Scholiere Emma Vandeghinste liep een sterk winterseizoen, afgerond met Provinciaal, Vlaams en Belgisch kampioen 1ste jaars en ook 2de bij de eindstand van de CrossCup.

Onze 2de jaars cadetjes zorgden voor de aangename noot op het BK. Emma Vanhoeck 2de en Elke De Dobbelaere 3de. Het BK in het Park van Laken was m.a.w. een hoogdag…

En dan waren er nog pechvogels.  Margaux Geets, een gans seizoen goed bezig alsook Yeabsera Van den Bulck waren out (kwetsuur).

Jeroen LeijssenaarEsther Bernaerts en Glen Leys maakten progressie, alsook Maarten De Nys met podiumplaats op het PK.

Beste master was Joachim Poortmans maar zit met sterke tegenstand in zijn categorie M+40.

G-atleet Robin Muys was in goede doen (ook in de natuurlopen).

Indoor – 6 clubrecord verbeteringen!

Zoë Laureys is als 1ste jaars cadet de revelatie van het voorbije indoorseizoen. Provinciaal kampioen 200m, zilver op het Vlaams en brons op het Belgisch Kampioenschap én 3 verbeteringen van clubrecords.

Joren Rypens zorgde voor 2 clubrecordverbeteringen en behaalde zilver op het Vlaams Kampioenschap 400m. Op het BK liep het echter mis met een kwetsuur.

Ine Hugaerts liep niet de verwachtte uitslagen en moest zich tevreden stellen met brons op het Vlaams Kampioenschap.

De overstapjes van het veld naar de indoor met provinciale titels voor cadetje Elke De Dobbelaere en scholiere Emma Vandeghinste, beiden op de 800m.

Tim Van de Velde werd Vlaams Kampioen alle categorieën en Belgisch Kampioen junioren op de 1500m.

Beste Duffelse werper was Alessandro Feys met finaleplaatsen op het Vlaams en Belgisch Kampioenschap juniores.

Snelwandelen

Zilver voor Liesbet De Smet, zowel op het Vlaams als Belgisch Kampioenschap.

66ste Grote Prijzen Van Duffel cross

Deze maal wel goed weer.  Een 600-tal deelnemers en 800 betalende toeschouwers. 6 Duffelse overwinningen. De nieuwe omloop viel in de smaak.

Clubleven
  • Autobusverplaatsingen naar Tilburg, Beekse Bergen afgerond met 2 individuele overwinningen en 2 zeges in de aflossingen zorgden weer voor een hoogdag voor onze jeugd en ook anderen.
  • Ook de verplaatsing naar Goes, Wallenloop was weer top met eens anderen op het podium.
  • Een Duffelse dag bij de Eurocross in Diekirch.
  • Ook de Jeugddag van de VAL stond weer op het programma.
  • Geslaagd medewerkersfeestje met afscheid van de fam. Dierick na 30 jaar dienst.

Wij verwelkomen ook onze nieuwe schatbewaarder Bruno Laureys (vader Zoë).

Het Feestcomité zit in een nieuw kleedje met Géry VanhoeckTom Verlinden en nieuw de moeders Leijssenaar en Bernaerts.

Sporttrofee gemeente Duffel 2018

Een ongelukkige datum met het PK Cross in Mechelen.

Duffel A.C. viel weer in de prijzen:

• Emma Vandeghinste bij de Meisjes -18 jaar.
  • Liesbet De Smet: Sportvrouw 2018 en dit voor het 2de jaar achter elkaar.
  • Marc Nevens: Duffelcoat. Hij was daar zeer blij mee en emotioneel.

Zomeroverzicht 2019

Een wisselvallige zomer, zowel wat het weer (zelfs code rood) als de prestaties betreft.

Ook deze zomer was de revelatie Zoë Laureys met dubbele PK-titels, zilver op de BK 300m horden, 6 clubrecordverbeteringen en dat als 1ste jaars cadet.

Emma Vandeghinste werd Vlaams kampioen 1500m en ook Belgisch kampioen 3000m scholieren, maar een supertijd ontbrak.

Tim Van de Velde liep op onze Runners’ Lab Classic Meeting het minimum voor het EK Junioren 1500m en tijdens de IFAM de beste Europese tijd op de 3000m steeple. Maar het toetje ontbrak… Tot ieders verbazing ging hij ten onder op het EK. Hij werd wel voor de 6de maal Belgisch kampioen op de steeple en behaalde zilver op het BK 1500m Alle Categorieën. En zijn optreden op de Memorial waar hij achter de wereldtop aanrende, werd beloond met groot applaus!

Tim Van de VeldeTop 10 Wereld Indoor U20: 1500m, 9de
Top 10 Wereld Outdoor U20 junioren: 1500m, 10de
Top 5 Europa Outdoor U20 junioren: 1500m, 2de
Top 10 Wereld Outdoor U20 junioren: 3000m steeple, 6de
Top 5 Europa Outdoor U20 junioren: 3000m steeple 1ste
Top 10 Wereld Outdoor U20 junioren: 3000m, 10de
Top 5 Europa Outdoor U20 junioren: 3000m, 2de
Podiumplaatsen (op BK)
  • Margaux Geets behaalde een eerste kampioenschapsmedaille (brons 1500m scholieren) en stapte in in de  topsportschool atletiek.
  • Liesbet De Smet heeft een abonnement op het podium.  Ze behaalde 2 x zilver bij het snelwandelen, de 10000m op de piste en de 20 km op de weg.
  • Brons was er voor G-atleet Robin Muys in zijn categorie op de 5000m. Knap is dat hij daarbij steeds kan rekenen op een goede begeleiding op training.
  • Ultraloper Geert Ceuppens behaalde brons op de 100 km.  Daarnaast won hij ook de 120 km van Texel
Finaleplaatsen op BK
  • Een 5de plaats voor kogelstoter Alessandro Feys.
  • Ine Hugaerts had heel wat ongemakken maar haalde toch voor de 6de maal op rij een finale op een BK (deze maal 6de).
  • Finale voor cadet Joren Rypens op de 400m (8ste).
Beker van Vlaanderen
  • Cadetten en scholieren meisjes verzekerden het behoud in 2de Landelijke (8ste).
  • Onze dames alle categorieën verlengden het verblijf in 1ste Landelijke (9de).
PK Aflossingen

2 titels met 4 x 800m alle categorieën dames en 4 x 1500m alle categorieën heren. Het is geen sinecure om teams samen te stellen.

BK Ekiden

De heren 4de, net geen podium en de dames 7de.

Op onze jeugdwerking zijn wij fier

Met dank aan onze jeugdtrainers voor hun inzet om onze “Duffeltjes”, zo noemt Ilse ze, te begeleiden, zowel op training als wedstrijden.

• Beker van Vlaanderen: meisjes 5de en de jongens 3de, heel knap.
  • 3 provinciale titels individueel en 1 aflossing.
  • PK Meerkampen (Duffel), wel geen podiumplaatsen maar een vlekkeloze organisatie.
  • Bij de eindstand van het open Antwerps JeugdCriterium werden 105 atleetjes geteld waarvan 20 “Duffeltjes” (en dat zouden er meer mogen zijn). Gevraagd werd minstens 4 deelnames.
  • Op het clubfeest mochten 40 atleetjes op het podium bij de uitreiking van de Topper.
  • Er was ook een infovergadering voor de 2de jaars miniemen die de overstap naar de cadetten maken, met goede opkomst.
  • Op het einde van het zomerseizoen namen 100 atleetjes deel aan de coopertest en dat is ook een record.
  • Een minpunt was de mindere opkomst tijdens de verlofperiodes.

Stunt van het zomerseizoen: Senne Hertoghs in Heusden-Zolder met het clubrecord op de 600m in 1.47.68.

Nog een leuk weetje. Het 70-jarig bestaan van K.A.C. Duffel (officieel opgericht in 02/1949) zal gevierd worden binnen 5 jaar als we 75 jaar bestaan … wink

Jaaroverzicht 2018-2019

EK Cross: Tim Van de Velde 15de
EK juniors outdoor: Tim Van de Velde finale 10de

Geen

57 crossoverwinningen werden behaald, waar de broers Luka en Matthias De Belder de veelwinnaars werden
PK: 4
VlK: 3
BK: 4
Interclubs: 3

Indoor:  6  clubrecord verbeteringen

PK: 3
VlK: 1
BK: 1

Outdoor: 14 clubrecord verbeteringen (Zoë Laureys met de meeste clubrecordverbeteringen 6)

PK: 7
VlK: 1
BK: 2

Aflossingen:

PK: 3

Onze inrichtingen 2018-2019
  • zondag 19/11 – 66ste Grote Prijzen van Duffel, met 6 plaatselijke overwinningen en 117 Duffelse atleten in de uitslag!
  • vrijdag 26/4 – Kidsday met 120 deelnemers en hulp van 45 medewerkers
  • woensdag 1/5 – Open Antwerps Jeugdcriterium met 224 atleetjes en 719 prestaties
  • zaterdag 11/5 – Classic – Memorial Vertommen Cuddy met open PK 10.000m– score 35.117ptn.– Tim Van de Velde loopt EK-minimum 1500m
  • woensdag 15/5 – Moev Scholenmeeting lager onderwijs met 200 leerlingen
  • maandag 10/6 – PK Meerkamp: 318 deelnemers en een vlekkeloze organisaties, was een zware klus voor onze medewerkers
  • zaterdag 21/9 – 65ste Scholencross, telde 100 deelnemers minder dan de vorige jaren. Reden?

Duffel AC verleende ook medewerking aan 2 schoolsportdagen voor SNOR 1ste middelbaar en GTID

Clubleven 2018-2019
  • vrijdag 19/12 – Santatraining
  • dinsdag 1/01 – Nieuwjaarstraining
  • vrijdag 1/02 – Medewerkersfeestje, met 60 aan tafel
  • zaterdag 30/3 – Dag der Atleten, werkdag met 25 werklustigen
  • zaterdag 1/6 – Familiedag met BBQ en 160 eters, maar het sportieve gedeelte had meer deelnemers verdient
  • zaterdag 5/10 – Clubfeest  met recordopkomst
Aan al diegenen die bijdroegen aan een geslaagd atletiekjaar 2018-2019 een dikke merci!En zeker ook aan de gemeente Duffel die de accommodaties ter beschikking stelt en ook de piste liet reinigen en de belijning heeft laten bijwerken.