Overzicht winterseizoen: balans: 56 overwinningen

Denderend einde-seizoen!

4 Belgische indoortitels op 2 dagen, in totaal 5 Belgische titels, 9 Belgische medailles.

Cross

Bij de aanvang van het winterseizoen leek het zoals vorig jaar, een winter met ups en downs, te worden. Maar het is anders uitgevallen…
Onze jaarlijkse internationale cross zit opnieuw in de lift. Een niet-fitte Mario Van Waeyenberge en Hans Janssens wonnen de korte en de lange cross en ook het winnend afscheid van Jan Blockx was opvallend.
Bij de selectiewedstrijd voor het EK plaatsten Hans Janssens en Sanne Torfs zich en liepen op hun niveau voor eigen volk in Brussel.
Op het PK indoor en PK cross toonden zich vooral de jongeren, want de gevestigde waarden hadden andere prioriteiten zoals de crosscup. Waar zowel Hans Janssens (seniors) als Sanne Torfs (beloften) het podium en de prijzenpot haalden.
Het BK cross in Oostende blijft ons goed liggen, zij het nu op de Wellingtonrenbaan of in Stene. Een prachtige gezamenlijke uitslag van onze seniors mannen met Hans Janssens, Sanne Torfs en een fitte Mario Van Waeyenberge binnen de eerste 10 en met zelfs 5 atleten binnen de eerste 28, maar niet goed genoeg voor een Europese deelname volgens onze federatie!
4 podiumplaatsen bij de jeugd met een eerste Belgische titel voor Simon Denis, zilver voor Sara Vande Velde en Dieter Vanstreels en verrassend brons voor Jonathan Van Winkel. Bij de masters won onze Wit Rus Vladimir Tontchinski bij de M40, maar mocht niet op het podium…

Indoor

Dieter Vanstreels is back, zilver op de 3000m bij alle categorieën in een schitterende tijd! En wat gezegd over het onvergetelijke weekend van de Belgische kampioenschappen indoor cad., schol., jun. en beloften: Sara Vande Velde 1
ste titel bij de cadetten, een zoveelste titel voor scholiere Tessa Denis, beiden op 800m.

Dieter Vanstreels 1500m kampioen bij de juniors en Maarten Mortelmans met een stunt bij de beloften.

Jeugd

Bij onze allerjongsten zat het goed dankzij de inzet van onze jeugdtrainers. Geslaagde trips
naar Goes en de Jeugddag. Er bovenop een 2de plaats van de ben. jongens bij de aflossing op het BK veldlopen.
Terug de grote dagen van de Duffelse atletiek en dat belooft voor de zomer, want we weten ook dat speerwerpen Vincent Van den Bosch goed bezig is geweest met zijn wintertraining.

Deze zomer zal het voor onze gevestigde waarden een jacht worden op limieten!

Atletiekjaar 2008-2009

Doelstelling: het competitieve op peil houden. Onze atleten terug motiveren om gestructureerd te trainen en aan wedstrijden deel te nemen.
De vrijetijdslopers en start to run groep verder promoten.
Met onze jeugd (ben. pup. en min.) zitten wij op de goede weg en zullen wij onze eigen weg verder gaan zoals voorheen.
Wij zijn ook dringend op zoek naar juryleden en medewerkers voor onze organisaties. Wie voelt zich geroepen?
Er ook rekening mee houden dat er ongemakken zullen zijn tijdens de werken van de 2de fase op het sportcentrum.
Onze prachtige website, die het werk is van Raymond Van Asch, up to date houden. Noteer alvast voor 2009: P.K. meerkampen voor ben. pup. en min. in Duffel.

Overzicht zomerseizoen 2009

Wat wij in de voorbije winter al zagen aankomen, is waarheid geworden. De groep van gedreven competitieatleten slinkt. De Duffelse pletwals in het afstandslopen is niet meer als voorheen. Gelukkig hebben wij ook nog gedreven atleten.

Afstandslopen

Junior Dieter Vanstreels, met een comeback die kan tellen, eindigde 6de op het E.K. en belofte Sanne Torfs 12 de.
.Beiden werden ook nog B.K. in hun eigen categorie. Maar er zijn ook enkele talentvolle jongeren die, mits inzet, in bovenvermelde atleten hun voetsporen kunnen treden. Cadette Sara Vande Velde liep een prachtige 1500m op het B.K. alle cat. Zus en broer Denis, waarvan Tessa toch wel een moeilijke zomer had. Lies Van de Voorde die terug is, een Melanie Van Reeth, die er zou moeten voor gaan. De jongens Jente Joly en Jonathan Van Winkel.

Wegatletiek

De stadslopen hebben bij de massa meer aantrek. Hans Janssens is zowat de beste blanke in de Belgische en Nederlandse stratenlopen en zijn 2.15.25 in de marathon van Eindhoven is de beste Belgische prestatie van 2009. Hij wint ook het Partena circuit, terwijl Bart Verschoren eindwinnaar is van het Vlaams wegcircuit en dito de Vlaamse titel meepakt. Vladimir Tontchinski liep dan weer een prachtige Antwerp marathon en clubrecord bij de masters!

Pechvogels

Na een schitterende winter werd Maarten Mortelmans in mei geveld door een stafylokokkenbacterie, met gevolg 6 weken ziekenhuis. Inmiddels is hij terug voorzichtig aan een trainingsopbouw begonnen. Pechvogel nr. 2 is Mario Van Waeyenberge; helemaal niet in zijn doen zodat zijn profstatuut in het gedrang komt.

Spurt en meerkampen

De groep van Ilse Kerckhoffs heeft een goede zomercampagne achter de rug, met hoopvolle prestaties van de cadetten meisjes Jolien Leemans en Ine Hugaerts. Verheugend is ook de aflossings clubrecords die verbeterd werden.

Kampers

Speerwerper Vincent Van den Bosch, ondanks ongemakken, blijft zich onderscheiden met enkele clubrecordaanpassingen en podiumplaatsen op de betere meetings en beloftenkamp. Onze club droeg bij met het aankopen van een wedstrijdspeer aangepast aan zijn noden. Koen Leemans, trainer van de kogel- en discusgroep, gaf de cursus aspirant-initiator en verheugde zich op de terugkomst van de dames die elders gingen trainen.

In clubverband

Geen stijgers of dalers bij de bekers van Vlaanderen, wel een sliert provinciale aflossingstitels, maar geen Belgische aflossingstitel. Onze inrichtingen mochten gezien worden, ondanks de ongemakken van de werken op het
sportcentrum. Het Antwerps jeugdcriterium, het P.K. meerkampen voor de jeugd en onze internationale meeting scoorden goed.

De Paul Adam trofee gaat naar de familie van trainer Koen Vande Velde, dik verdiend zouden wij zeggen. Twee Duffelse gastatleten, Hans Meeuws en Jana Van Wabeke, getraind door Duffelse trainers, behaalden heel goede resultaten. Best een voorbeeld.

Jeugdatletiek

Dankzij de inzet van onze jeugdtrainers is er niet alleen kwantiteit, maar ook kwaliteit. Heel wat clubrecords sneuvelden, zij het wel dat meestal zus en broer Van de Velde daarvoor tekenden. We zijn heel fier op onze jeugdwerking!

Samenvatting Jaaroverzicht 2008-2009

Voor een volledig jaaroverzicht van de sportieve prestaties verwijzen we naar onze prachtige website, gemaakt door onze webmaster Raymond Van Asch.

Blikvangers en hoogtepunten

Als we het winteroverzicht even doornemen stellen wij vast dat onze gevestigde waarden zich handhaafden in het veldlopen. Sanne Torfs en Hans Janssens haalden het E.K. en samen met Mario Van Waeyenberge hadden wij 3 atleten bij de eerste 10 op het BK. Maar dat was niet goed genoeg voor een Europacup deelname omdat “onze bond” er weer anders over dacht.

Cadet Simon Denis zorgde voor de enige Belgische titel. Maar ook bij de indoor pakten onze crossers uit met Belg. Titels: Tessa Denis, Sara Vande Velde, Maarten Mortelmans en Dieter Vanstreels. Beide laatste zorgden voor een echt hoogtepunt.

Ook in de zomer bijna dezelfde namen. Dieter Vanstreels eindigde 6de op het E.K. jun. 10.000m en staat hoog genoteerd op de Europese lijst van de 5000 en 10.000m. Sanne Torfs liep binnen de 30 min. op de 10.000m en was 12de op het E.K. beloften. Beiden werden ook nog B.K. 5000m in hun categorie.

Cadette Sara Vande Velde eindigde 5de op het B.K. 1500m alle cat. Succes voor Hans Janssens in het stratencircuit. Hij won het Partena circuit en werd met 2.15.25 Benelux kampioen op de marathon te Eindhoven, terwijl Bart Verschoren het Vlaams wegcircuit won bij de seniors en zich Vlaams wegkampioen mag noemen. Blikvangers buiten het afstandslopen is speerwerper Vincent Van den Bosch, nu goed voor 66 meter en de sprintersgroep met prov. successen laten het beste verhopen voor de toekomst.

Schitterend werk van onze jeugdtrainers. Wij mogen fier zijn op onze jeugdwerkers en dit zonder de “eindtermen” van den bond. Ook onze inrichtingen mochten gezien worden ondanks de ongemakken van de werken aan de 2de fase van het Duffelse Sportcentrum.

Een woordje van dank aan iedereen die meewerkte aan het toch weer prachtig atletiekjaar. Dank aan onze sponsors.
Dank aan de gemeente Duffel voor de impulssubsidie en het gebruik van de atletiekpiste en bijhorende en de nieuwbouw.

Jaaroverzicht in cijfers

Selecties:

E.K. cross: Sanne Torfs (belofte) en Hans Janssens (sen.)
E.K. piste: 10.000m Dieter Vanstreels (junior) en Sanne Torfs (beloften)

Behaalde titels:

Cross:

56 crossoverwinningen werden behaald
P.K.: 4 individuele
4 interclubs
B.K.: 1 individuele 1 interclub

Indoor:

3 clubrecord verbeteringen
B.K.: 4
Vl.K.: 1
P.K.: 3

Outdoor:

54 clubrecord verbeteringen
B.K.: 2 individuele
Vl.K.: 1
P.K.: 16 individuele
4 aflossingen

Inrichtingen en clubactiviteiten in 2008-2009
  • 56° G.P. van Duffel veldlopen, met winst voor Mario Van Waeyenberge (korte cross) en Hans Janssens (lange cross)
  • Nieuwjaarstraining met een 20-tal aanwezigen
  • Cursus aspirant-initiators gegeven door Koen Leemans
  • Dag der atleten (halve werkdag): ondermaatse opkomst
  • Uur van Duffel: matige belangstelling
  • Start to run – Chantal Vertommen
  • Antwerps jeugdcriterium, nu Jan Borremansmeeting genaamd, barst uit zijn voegen
  • SVS lager met goede opkomst
  • Beker van Vlaanderen mannen
  • Brooks int. Meeting Vertommen-Cuddy met goede opkomst
  • P.K. meerkampen jeugd met Sofie Van de Velde in schijnwerper
  • Schoolsportdag – Mater Christi Lint
  • 2 Grabbelpassen gegeven door de jeugdtrainers
  • Natuurloop KWB had te lijden onder de hitte en te weinig medewerkers
  • Schoolsportdag St. Norbertus 1st middelbaar
  • Clubfeest met een mindere deelname, is het feest van de bakvissen geworden
Doelstelling 2009-2010

Het competitieve terug opschroeven. Het promoten van clubverplaatsingen zowel bij de jeugd als de cat. vanaf cadetten.
Na het beëindigen van de werken van de 2de fase, secretariaat optimaal inrichten. Voormalig secretariaat inrichten voor de krachtnummers met aangepaste vloer en bij de blokhut 2de afdak plaatsen. Duffel AC budgetteerde hiervoor 20.000€. Dus werk aan de winkel.

Graag zouden wij ook over meer medewerkers beschikken. Ook juryleden gevraagd. Wie voelt zich geroepen?