Winteroverzicht 2010-2011

Onze atleten hebben het alles behalve gemakkelijk gehad met de winterse omstandigheden, met in december vooral sneeuw en moeilijk te belopen paden, wat voor heel wat ongemakken zorgde.

Bij het indoor gebeuren is Jolien Leemans de blikvanger geworden met prachtige prestaties in het hoog- (1m73) en verspringen (5m83). Met 2 provinciale en 1 Vlaamse titel en nog 4 andere bronzen medailles er bovenop was zij de meest gelauwerde atlete van het voorbije winterseizoen. Alleen een Belgische titel ontbrak…

Knap werk ook van onze sprintertrainers die steeds veel atleten op training en wedstrijden mochten begroeten met Ine Hugaerts (P.K.), Pieterjan Peetermans en Laura De Launoit als voortrekkers.

Afstandsloper Maarten Mortelmans behaalde ook zilver op het B.K. beloften 1500m, maar dat was maar een tussendoortje.
Na het definitief afhaken van Hans Janssens werd Sanne Torfs onze blikvanger bij het veldlopen. Hij haalde het E.K. beloften en in de Crosscup eindigde hij 5de in de eindrangschikking. In zijn spoor nieuwkomer Kjell De Hondt, die een knappe 10de plaats op het B.K. liet optekenen en heel wat vooruitgang maakte de voorbije winter.

Ook opvallende vooruitgang van Gaëtane Neyrinck (10de B.K. cadetten). “Student” Mario Van Waeyenberge eindigde 4de in de eindstand van de Crosscup K.C. en met een 4de plaats op het B.K. korte cross sloot hij het seizoen voortreffelijk af.

De revelatie van het crossseizoen is zeker junior Jonathan Van Winkel. Hij zorgde voor de enige provinciale titel en nog een 6de plaats op het B.K., dat kan tellen voor een zogenaamde “vrijetijdsloper”. Topsportschool-studente Sara Vande Velde geraakte gekwetst, maar op het B.K. stond zij terug op het podium (brons). Zij zorgde samen met haar clubgenoten
scholieren voor de enige Duffelse interclubtitel op de Belgische Veldloopkampioenschappen.

De Europabeker-deelname van ons juniors meisjesteam, met bijna allemaal scholieren, was een mooie belevenis voor het Duffelse team, dat op het unieke parcours van de Vijf Molen, in de omgeving van Milaan mocht aantreden en 11de eindigde in de landenrangschikking. Duffel AC betaalde de verplaatsing en Brooks-Runners zorgde voor de outfit.

Bij onze allerjongsten prachtige inzet van onze jeugdtrainers. Met een volle dubbeldekker naar de Wallenloop van Goes en de jeugddag in Gent. Zowaar treffen wij onze “zegekoning van de cross” aan bij de pupillen jongens met Tim Van de Velde, die ook nog zilver behaalde op het B.K. Maar ook zus Sofie liep een prachtig B.K. met brons als resultaat.
Maar er zit zeker nog ander talent bij onze allerjongsten.

Grote Prijzen van Duffel – veldlopen, wellicht de moeilijkste uit de geschiedenis voor onze medewerkers. Bakken regen viel uit de lucht, tot zelfs bij de eerste start.

Eind januari mochten onze medewerkers, vrijwilligers ook weer aanschuiven aan de dis en een afscheidnemende Hans Janssens was onze eregast.

Overzicht zomerseizoen 2011

Voorwoord

Het was een kwakkelzomer wat het weer betreft, maar dat was ook zo met onze prestaties. Slechts 1 Belgische titel en die kwam dan nog van Arno Nackaerts, die “slechts” 3 maal in competitie verscheen. Hij werd in zijn categorie ook B.K. triatlon en zal in de toekomst keuzes moeten maken… maar lopen kan hij!

Slechts 2 internationale selecties en dan nog wel van onze berglopers. Jente Joly E.K. en W.K. betaalde leergeld. Sanne Torfs was dan weer 1ste Belg op het W.K. en buiten wat haaswerk kwam hij niet op het voorplan de voorbije zomer.

Afstandslopen

Dat wij niet helemaal van de kaart zijn is nog te danken aan Dieter Vanstreels, die zich terug op de elitelijst liep: 5000m. en Kjell De Hondt met knappe p.r.’s op 3000, 5000 en 10.000m.

Bij de jongeren

Sara Vande Velde en Simon Denis behalen zilver op het B.K. 1500m.

Vrijetijdsloper haalt brons! Duivel doet al! Tuinier, scoutsleider Jonathan Van Winkel behaalde brons op het B.K.
5000m juniors. Tussendoor had hij ook nog de tijd om op vakantie en kamp te gaan. Een geval apart!

Sprintersgroep

Onze sprintersgroep van Jelle Van Bogaert en Tom Schippers is stilaan de grootste groep op training en wedstrijden aan het worden!

Met Pieterjan Peetermans (ook verspringen), Ine Hugaerts en Laura De Launoit als voortrekkers. En nu Jolien Leemans, die geen verlengstuk kon maken aan haar prachtige wintercampagne wegens allerlei ongemakken en trainersperikelen, terug aansluit bij de groep zal deze zeker nog meer in de belangstelling komen.

Terug van weggeweest: speerwerper Vincent Van den Bosch met zilver op het B.K. beloften. Voor vader Miel is er werk op komst nu ook de Lyra boys Hans Meeus en Jens Goovaerts (wat heel wat stof deed opwaaien) zijn groep komen vergroten.
Koen Leemans werkt ook hard om zijn groep op een hoger niveau te krijgen en wellicht zullen wij volgend jaar daar al resultaten van zien

Nieuwe hoogspringinstallatie: kostenplaatje 6.000€
Koen Leemans, die ook materiaalmeester is bij onze club, zorgde met enkele medewerkers ervoor dat wij nu een juweeltje van een hoogspringstand hebben. Het was een onverwachte kost, betaald uit de clubkas.

Supermaster

Vladimir Tontchinski 44 jaar jong eindigde zowaar 3de in de Brussel marathon en met zijn 2.21.39 staat hij hoog op de wereldranglijst van de marathon in zijn age-groep.

Ben., pup. en miniemen, de groep die er zo mooi in het rood bijloopt!
Ilse Wilms en haar gemotiveerde groep jeugdtrainers zorgden ervoor dat onze jeugdwerking mag gezien worden. Zelfs vanuit de voetbalrangen was er tijdens de zomer een instroom.

Van de VAL kregen wij een Gouden diploma, maar voor de Duffelse sportfunctionaris was dat niet genoeg…
Namen voorop zetten bij de jeugd is gevaarlijk, maar het was wel de zomer van Sofie en Tim Van de Velde.

Vrijetijdlopen en start to run

De groep van dr. Claire Sneyers, die zich af en toe aan competitie waagt en waar de schielijk overleden Ingrid Verbessem een leemte achterlaat.
De start to run groep van Chantal Vertommen vergroot en toch sluiten te weinig atleten aan na hun start to run opleiding.

Jaaroverzicht 2010-2011

E.K. cross: Sanne Torfs
E.K. en W.K. berglopen: Jente Joly en Sanne Torfs W.K. berglopen

Cross: 30 crossoverwinningen werden behaald
P.K.: 1 individueel
3 interclubs
B.K.: 1 interclub

Indoor: 17 clubrecord verbeteringen
Vl.K.: 1
P.K.: 3

Outdoor: 37 clubrecord verbeteringen
B.K.: 1 individueel
P.K.: 12 individuele en 3 aflossingen

Onze inrichtingen 2010-2011
  • 58° G.P. van Duffel veldlopen trof het niet met de regen en was een zware klus voor onze medewerkers
  • Beker van Vlaanderen pup. en min. jongens (8ste plaats)
  • Antwerps jeugdcriterium – Jan Borremansmeeting met 761 prestaties en 57 Duffelse atleetjes die deelnamen
  • SVS scholenmeeting met goede opkomst (300)
  • Int. B-meeting – Memorial Vertommen-Cuddy trof het niet met regen en wind, toch nog een zeer goede opkomst, 462 prestaties, 424 atleten waaronder 21 Nederlanders
  • Duffelse natuurloop een KWB-DUFF samenwerking, maar te weinig Duffelse atleten aan de start (302 aankomsten)
  • de schoolsportdagen van Mater Christi en St. Norbertus werden door beide scholen geapprecieerd
  • de Fun happening had deze keer het weer mee en organisator Koen Leemans en zijn medewerkers zorgden weer voor lekker pannenkoeken (80 deelnemers)
  • de KBC scholencross, ook al in het zonnetje, had een massa belangstelling, zodat het drummen werd aan de start en de aankomst (440 aankomsten)
Clubleven 2010-2011
  • Nieuwjaarstraining met een 25-tal aanwezigen, gesponsord door onze Ere-voorzitter Robert Andries
  • etentje aangeboden aan onze medewerkers bij sponsor Van den Bogaert
  • dag der atleten: tijdens de werkdag van onze club werd heel wat werk verricht. De bijgezette luifel aan de blokhut werd afgewerkt (dank aan sponsor Ludo Denis). Ook een mobiele micro werd uitgetest (30 werkers!)
  • start to run sessie gegeven door jogbegeleidster Chantal Vertommen met 40 deelnemers
  • 2 grabbelpassen hadden een bevredigende opkomst dank zij onze jeugdtrainers en medewerkers
  • het clubfeest in het nieuw gestoken door het feestcomité is zeker voor herhaling vatbaar (140 deelnemers)
Doelstellingen 2011-2012
  • Terug ons sportieve niveau opkrikken!
    En dat kan alleen door de inzet van de atleten en die kunnen rekenen op de werkkracht van onze trainers en beleidsmensen.
    Ook een schare medewerkers staat ter beschikking, zowel voor de competitieve als recreatieve groepen.
  • gevraagd: nieuwe juryleden en medewerkers!
  • en natuurlijk zijn nieuwe sponsors welkom!
  • ook zijn wij op zoek naar nog enkele trainers
    Een woordje van dank is zeker op zijn plaats aan het Gemeentebestuur van Duffel voor alle steun die wij weer mochten ontvangen.