Winteroverzicht 2015-2016

Wat vorige winter al opgemerkt werd is de voorbije winter nog duidelijker geworden. De Duffelse crossarmada is niet meer… ahoewel Tim Van de Velde en Manu Loverie blikvangers waren en beiden ongeslagen bleven in het veldlopen. Maar ook onze indooratleten lieten zich opmerken.

Liesbet De Smet werd voor de eerste maal BK indoor alle categorieën snelwandelen.
Ine Hugaerts werd BK beloften 400m en het verspringen was voor Jolien Leemans.
De overstapjes van de cross naar de indoor van Manu Loverie (B.K. M+40 1500m) en Tim Van de Velde (Vl. K. alle categ. 1500m) konden tellen.

Bij de jeugd was onze multigroep heel actief en zij zorgden voor de meeste clubrecords. Joke Liefooghe en Laura Van den Brande telden ieder 5 verbeteringen! (op een totaal van 15). Ook het overstapje van Zoë Laureys mocht gezien worden.

De voorbije winter werden 54 crossoverwinningen behaald.
Manu Loverie is met 18 overwinningen weer de zegekoning en ongeslagen bij M+40 en won zelfs een seniorswedstrijd.
Maar de absolute blikvanger was weer Tim Van de Velde die nu al 2 jaar op rij ongeslagen is in zijn leeftijdscategorie.  In Wachtebeke werd hij tijdens zijn solorace luid aangemoedigd en is zowat de “populaire” aan het worden. Trainingsgenote Aline Delbaen liep enkele goede crosscuppen en eindigde alzo 3de in de eindstand.
Onze jeugd liet zich de voorbije winter ook niet pramen en in Wachtebeke zorgde minieme Emma Vandeghinste voor de 2de Duffelse overwinning en mocht zij voor de eerste maal op het hoogste schavotje plaatsnemen.
Niet minder dan 15 atleetjes komen voor in de eindstand van de crosstrofee van het PC.  Dit is ook een bewijs dat we “goed” bezig zijn!
De afsluiter van het winterseizoen was Jente Joly die PK halve marathon werd na ook al de trial van Diekirch te hebben gewonnen.

Clubleven in een notendop

Cross van Duffel met 6 plaatselijke overwinningen – autobus verplaatsing naar Tilburg was weer heel leuk – Santa Run – in Goes versloegen wij de Hollanders – medewerkersfeest met een 50-tal aanwezigen en de jeugddag van de VAL was “super”.

Sporttrofee van Duffel 2015 – 4 van de 5 trofeeën waren voor Duffel AC (tot spijt van wie het benijd).
Tim Van de Velde (jeugd) – Ine Hugaerts (vrouwen) – Manu Loverie (mannen) –  vrouwen 4x400m

Zomeroverzicht 2016

Geslaagd zomerseizoen met 28 clubrecords en 83 premies.

Tim Van de Velde zorgde voor een Europese titel 2000m steeple U18 en voor de kers op de taart ook natuurlijk de Belgische titel. Op het B.R. beet hij zijn tanden stuk,,, maar dat is voor 2017 als 2de jaars scholier.

Jolien Leemans zorgde ook voor een hoogtepunt en pakte met haar allerlaatste sprong de Belgische titel alle categ. en zorgde ook nog voor een beloften titel. Voor een studente geneeskunde schitterend evenals voor trainer Tom Schippers!

Aline Delbaen. Vorig jaar schreef ik dat die Belgische titel er nog wel zou komen en zij slaagde er met glans in “goud” te behalen op de 2000m steeple. Een beloning voor al haar inzet!

Ine Hugaerts. Geen Belgische titel 400m, wel brons op het B.K. alle categ. en het Vlaams kampioenschap. Maar trainer Jelle Van Bogaert is terug in het land en dat zal er aan te zien zijn in 2017.

Aflossingsploeg spurters

Wel geen vervolg op de Belgische titel 4 x 200m alle categ., maar toch nog brons en zelfs sneller dan in 2015. Er was ook de dubbel op het PK. Jolien LeemansIne HugaertsEline Rombouts en Laura De Launoit mogen letterlijk en figuurlijk  gezien worden!

Snelwandelen

Liesbet De Smet blijft het snelwandelen promoten en behaalde zowel brons op het BK 10 km op de piste (in onverantwoorde omstandigheden, meer dan 35°) als op de weg.

Masters

Manu Loverie behaalde de titel 1500m in zijn categ. M+40, maar had de voorbije zomer meerdere ongemakken.

Berglopen

WK-selectie voor Jente Joly, die er jaarlijks in slaagt zich in de ene of andere selectie te lopen. Hij werd PK op de 10.000m als de halve marathon.

Jeugdwerking

Als hoogtepunt voor de 3de maal finale bij de beker van Vlaanderen pup. en min.  meisjes met een 7de plaats in de finale en mooi aangekleed met de t-shirts van sponsor Peeters-De Wachter!

Bij de eindrangschikking van het Antwerps Criterium telden onze jeugdtrainers 26 Duffelse atleetjes en bij de Topper 36 (met dank aan de jeugdtrainers en sponsor Van de Velde).

Joke Liefooghe, zoals vorig jaar, met de meeste clubrecord verbeteringen (12) en dit ondanks een wegens kwetsuur voortijdig einde van het seizoen.

Multigroep

Het was voor het echtpaar Mariën-Paesen geen makkie deze groep op te starten, maar het resultaat mag gezien worden. En met de komst van Miranda Van Roosenbroek als werptrainster erbij zit het helemaal goed. Opmerkelijk was de, in extremis, cad. en schol. deelname aan de beker van Vlaanderen (meisjes) dat afgerond werd met promotie.

Pluspunten allerlei

Het nieuwe discuskot en het reinigen en herbelijnen van de Jan Borremans piste, gefinancierd door het gemeentebestuur. Met dank aan sportschepene Sofie Joosen.

De nieuwe afdekkingen voor de verspringbakken gefinancierd door onze club.

De nieuwe site…

Afscheid

Onze webmaster Raymond Van Asch geeft de fakkel over, meer dan 50 jaar ten dienste van Duffel Atletiek Club. Een dikke merci is op zijn plaats!

Maar wij moesten ook afscheid nemen van onze penningmeester Raymond Van Herck, die zijn strijd tegen kanker verloor en een leemte achterlaat en postuum de titel van Erepenningmeester kreeg.

Atletiekjaar 2016-2017

Het komende jaar zal zeker op bestuursvlak een “moeilijk jaar” worden, maar moeilijk gaat ook.

Op onze elan voortgaan is de boodschap. Maar daarvoor is heel wat “werk” aan de winkel.

Een oproep naar al onze leden toe: de naam van de Koninklijke Atletiek Club Duffel met fierheid naar buiten te dragen.

Een woordje van dank is zeker op zijn plaats. Aan al onze trainers die verder blijven doen en zij die ermee ophouden. En onze bestuurders. En onze vrijwilligers!

Aan de gemeente Duffel… discuskot en piste enz.

Aan onze Sponsors

• 13/5 Kidsday – gezellig
  • 22/5 B-meeting: E.K. U18 minimum voor Tim Van de Velde
  • 28/5 Familiedag met BBQ houdt het clubleven hoog, was weer geslaagd
  • 20/8 Duffelse natuurloop een KWB-DUFF organisatie, met voor de eerste maal een Duffelse trial
  • 17/9 de jaarlijkse scholencross met nog alleen Duffelse scholen
  • Ondersteuning bij de schoolsportdagen: St. Norbertus (1ste middelbaar) en het GTID en ook bij de sportkampen van de gemeente Duffel en de jeugddienst van de gemeente Lint konden rekenen op de medewerking van Duffel AC
Clubleven 2015-2016
  • 3 autobus verplaatsingen! Tilburg, een must voor de jeugd, de Wallenloop van  Goes en de Jeugddag in Gent
  • crossselecties met deelnames te Diekirch en Soest
  • 23/12 La Santa training van jaar tot jaar grootser
  • 1/1 Nieuwjaarstraining: een 26-tal “moedigen” lopen het nieuwe jaar in, gesponsord door Ere voorzitter Robert Andries
  • 29/1 Duffel AC bood zijn medewerkers een etentje aan bij sponsor Van den Bogaert waar wij voor de laatste maal terecht konden
  • 2/4 dag der atleten: onze jaarlijkse werkdag van onze club met 30 werkers eindigde met een mini BBQ
  • 4-8/4 Paasstage voor afstandslopers (groep Marc Nevens)
  • 8/10 clubfeest met kampioenenhulde en verkiezing sympathiekste atleten zorgen voor animo

IN MEMORIAM – Raymond Van Herck
Als ik Raymond in één woord mag typeren, is het “gedreven”. Raymond was namelijk gedreven in alles wat hij heeft gedaan.

Ik ontmoette Raymond voor het eerst tijdens een KWB Volleyball tornooi in Rumst.  De jonge gasten van de Kleine Landeigendom Rumst namen het op tegen KWB Reet.  Er stond daar een ‘gehandicapte’ in de ploeg, die alle ballen in zijn omgeving feilloos terug speelde.

Later kwam ik Raymond terug tegen toen hij in de slipstream van Luc en Raf Wyns zich aansloot bij Kon. Atletiek Club Duffel.  Raymond ging trainen bij de kampersgroep van Emiel Van den Bosch en samen met zijn trainer bouwde hij een ongelofelijke carrière uit in wat we nu G-sport noemen.  Raymond gooide ooit een lichte discus vanop de trainingsring (waar nu de Sporthal Rooienberg staat) over de Spoorweglaan.  Miel heeft de discus teruggevonden tegen de spoorlijn Antwerpen-Brussel.  Zijn niet aflatende inspanningen op training werden ook door het Bestuur en de atleten gezien. Vanuit Kon. Atletiek Club Duffel hebben we dan ook een fund-raising initiatief opgezet om Raymond een echt ‘race-karretje’ te bezorgen.  Hij werd dan ook een vaste gast op de Belgische Kampioenschappen en grossierde in Belgische titels.  Hij nam ook deel aan internationale competities. In het discuswerpen werd Raymond Europees Kampioen, Vice-Wereldkampioen en finalist op de Paralympics in Barcelona. Raymond was enorm trots op de Duffelse Sporttrofee en het feit dat hij als Paralympiër werd ontvangen door Koning Boudewijn.  Heel veel valide atleten dromen van de prestaties die Raymond als G-atleet heeft neergezet.

Na zijn actieve periode, versterkte Raymond het Bestuur en werd in November 1996 penningmeester.  Hij kon als geen andere elke Belgische Frank en later elke Eurocent verklaren.  Elk jaar op de Algemene Vergadering had Raymond een lijvige dossier klaar met de nodige statistieken om aan te tonen hoe de financiële situatie van de club evolueerde.  Eén keer kreeg hij de opmerking van de rekeningtoezichters dat alleen het aantal veiligheidspeldjes dat de club rijk was ontbreek in de zeer gedetailleerde inventaris.  Naast penningmeester was Raymond ook de persoon die de uitslagen verwerkte en ranglijsten minutieus bijhield.

Toen Ann in zijn leven verscheen, heeft Raymond ook het echtelijk geluk gevonden.  Beide waren ze dan ook onafscheidelijk op de organisaties van Kon. Atletiek Club.  Zij waren steevast op post aan de Inkom, bij de uitbetalingen van juryleden en bonussen voor atleten en bij het natellen van de diverse kassa’s op het einde.

Raymond, jij staat voor altijd gegrift in het collectieve geheugen van de ganse atletiekfamilie.

Jan Verlinden
Kon. Atletiek Club Duffel