Een atletiekjaar met hoogtes en laagtes. Het niveau dat Duffel A.C. de voorbije 10 jaar (en voorheen) haalde, dat hebben wij dit jaar niet gehaald.

Veldlopen

Het was in de winter reeds duidelijk geworden dat een minderheid van onze atleten nog gestructureerd willen trainen en ervoor leven.
Bij het veldlopen bleven wij nog toonaangevend, maar het is niet meer de Duffelse pletwals van weleer, alhoewel. Sanne Torfs en Mario Van Waeyenberge liepen zich in de E.K. selectie. Er was crosscupwinst voor Sanne Torfs bij de beloften, een 3de plaats voor Mario Van Waeyenberge en een 5 de voor Hans Janssens bij de seniors. 3 x zilver op het B.K. cross
met Sara Vande Velde, Jente Joly en Hans Janssens. 4 Belgische interclubtitels en er werd een 2de plaats behaald in de algemene interclub. De Belgische crosstitel kwam van master Jan Blockx (M+45), die aan zijn afscheidstournee bezig is.

Weinig beweging in het indoorfront: alleen Bart Sleegers haalde een prov. titel en Maarten Mortelmans behaalde brons op het Vlaams Kampioenschap, een voorbode van zijn goede zomer.

Wegwedstrijden

Een heel jaar door kunnen de atleten terecht in de zogezegde “stratenkoersen”.
Hans Janssens is in Nederland een trouwe gast en eindigt meestal als eerste blanke. In eigen land eindigde hij 2de in het Partena circuit (gelijke punten). Zijn marathondebuut in Eindhoven was niet zoals hij verwacht had. Bart Verschoren pendelt tussen pistewedstrijden en het Vlaams wegcircuit waar hij 2 de werd in de eindstand. Jan Blockx en Vladimir
Tontchinski waren de blikvangers bij de masters.

Zomeratletiek

4 Belgische (plus aflossing) en 3 Vlaamse titels.
Scholiere Tessa Denis won de Belgische titel 800m en dat was een opsteker na een mislukte winter. Speerwerper Vincent Van den Bosch behaalde de titel bij de juniors, ondanks ongemakken en trainerswissel. Sanne Torfs werd beloftenkampioen 5.000m na een knappe achtervolgingsrace en master Jan Blockx pakte na de crosstitel nu ook de 10.000m titel (M+45), maar daar was energie voor nodig.

Net geen Belgische titel voor pechvogel Dieter Vanstreels, maanden out na een zware heelkundige ingreep, toch zilver op het B.K. juniors 5.000m en dat is eigenlijk goud waard. Brons was er ook nog voor Nils Wyns (800m) na een seizoen van ups en downs. Knap seizoenbegin voor profatleet Mario Van Waeyenberge, die Vlaams kampioen werd, een selectie voor de Europacup en voor het eerst onder de 3.40 dook op1500m. Met brons op het B.K. werd zijn seizoen vroegtijdig afgesloten (kwetsuur).

Steepleloper Maarten Mortelmans werd verrassend Vlaams kampioen alle cat. en liep een heel seizoen PR’s en haalde ook nog zilver op het juniors- kampioenschap. Liesbet De Smet was de beste Vlaamse snelwandelaarster en dat was ook goed voor zilver op het B.K. Een eerste Vlaamse titel voor 1ste jaars cadet Jenthé Adriaens, na een solo- race, ondanks groeipijnen. Ook 1ste jaars cadet Sara Vande Velde – behaalde wel geen Vlaamse of Belgische titel – heeft er een prachtig jaar opzitten met zilver op het B.K. 1.500m (onder de 4.40).

Met het behalen van de Belgische titel 4 x 800m schol. meisjes – Shana Meylemans, Melanie Van Reeth, Freya Sergooris en Tessa Denis – werd het zomerseizoen en atletiekjaar afgesloten.

Vrijetijdslopers en start to run

Ter wille van onze vrijetijdslopers hebben wij nu ook de KWB-jogging gepromoot, rond het spaarbekken van de AWW. In de toekomst verwachten wij dan ook al onze vrijetijdslopers aan de start. Van de start to run sessie, met een 25-tal deelnemers, werden deze maal een aantal deelnemers lid van onze club. De groep nam ook deel aan de Ekiden. De groep van niet-competitieve atleten in onze club is het voorbije jaar groter geworden.

Jeugdatletiek

Met ons jeugdbeleid gaat het terug goed. Een 3-tal nieuwe jeugdtrainers kwamen de rangen versterken. Der autobusverplaatsingen naar Goes en de jeugddag in Gent (met 10 ploegen) waren goed bezet. De meisjes pup. en min. haalden net geen finale in de beker van Vlaanderen. Ook op de Memorial Van Damme waren wij met 2 individuele en de
aflossingsploeg 4 x 80m aanwezig. Het info-uurtje voor de 2 de jaars miniemen, die de overstap naar de grote atletiek gaan doen, genoot belangstelling van de atleetjes en hun ouders.

E.K. cross: Sanne Torfs (jun) en Mario Van Waeyenberge (belofte)
Europacup: Mario Van Waeyenberge (1500m)

Behaalde titels:

Cross: 55 crossoverwinningen werden behaald
P.K.: 5 individuele, waarvan 1 master
4 interclubs en alg. rangschikking dames
B.K.: 1 individuele master
4 interclubs

1 individuele
4 indoor clubrecord werden verbeterd

P.K.: 12 individuele
6 aflossingen