Winteroverzicht 2014-2015

Een koude winter is het zeker niet geweest, alhoewel de regen meermaals spelbreker was zo onder meer bij het P.K. cross.

Indoor: verspringster Jolien Leemans verkoos na haar dubbel op het P.K. met wedstrijden te stoppen om haar zomer voor te bereiden voor een Europese beloftenselectie.

Ine Hugaerts nam de fakkel over, zij werd beloftenkampioene met een clubrecord er bovenop. Zij werd ook uitgeroepen tot sportvrouw van Duffel 2014.

Geen titel deze maal voor snelwandelaarster Liesbet De Smet, zilver op het Vlaams en brons op het B.K.

De 2de Belgische titel kwam van master Manu Loverie in zijn categ. M+40. Hij verbeterde ook het Belg. record op de mijl M+40.

In het totaal werden 11 indoor clubrecords genoteerd, waaronder één Belg. record! Diegene die voor de meeste clubrecordverbeteringen zorgde was de jeugdige Jo-Anne Liefooghe met 6!

Veldlopen: 83 overwinningen werden behaald (53 vorig jaar).

Voor het merendeel van die crossoverwinningen zorgde onze zogezegde “veelwinnaars”.

Jeugd van benj. tot en met min.  Op zowat alle clubverplaatsingen stond de Duffelse “armada” op het podium.  Maar ook in de “breedte”, met als bewijs de 19 atleetjes die de top 10 haalden van het P.C.  Op het B.K. in Wachtebeke werd ook de interclubtitel bij de pupillen meisjes in de wacht gesleept.

Op het hoogste schavot bij de 2de jaars pupillen, Jeroen Leijssenaar, ongeslagen de voorbije winter.  Ook een zilveren plak voor Zoë Laureys bij de 1ste jaars pupillen.

Vanaf cadetten. Cadet Tim Van de Velde bleef ongeslagen, zowel de P.K. (ook indoor 800m), de Vlaamse en Belgische titel, alles leek zo vanzelf te gaan…. Maar Tim zorgt zelf af en toe voor wat spanning in zijn voorbereiding op kampioenschappen.

De verrassing kwam van korte cross loper Brecht Bertels, die zowaar de Vlaamse titel in de wacht sleepte evenals een 3de plaats in de eindstand van de crosscup, maar eindigde het seizoen met achillespeesproblemen.

Ook nog een 3de plaats in de eindstand van de crosscup voor belofte Sara Vande Velde (9de op het B.K.), maar ook zij kreeg af te rekenen met kwetsuren.

Revelatie van het winterseizoen is zeker Aline Delbaen met een 2de plaats op het B.K., winst op het P.K. en een sliert overwinningen, ook nog een 3de plaats in de eindstand van de crosscup.  Opvallend was haar “fanclub” met hun spandoeken.

Masters. Wij hebben weer een supermaster!

Manu Loverie liep van de ene overwinning naar de andere, zegekoning met 16 overwinningen en ongeslagen M+40. P.K., Vlaams en B.K. cross, het kan tellen!

Ouderdonsdeken “Jefke Hermans”, brons op het B.K. en P.K M+70 en Jurgen Torfs liep zich ook meermaals in de kijker (beste master in Goes).

Inrichtingen: de 63° Grote Prijzen van Duffel was geen hoogvlieger wat het aantal deelnemers betreft, wel sportief hoogstaand voor onze jeugd.  Voor de eerste maal boomstammen te overschrijden.  7 plaatselijke overwinningen.

Het P.K. was echte cross met een nieuw braakliggend terrein erbij.  Meer dan 1000  betalende toeschouwers, een prima organisatie met 7 plaatselijke overwinningen, 17 medailles en 5 interclubs, de beste crossploeg van Antwerpen voor eigen volk.

Recreanten of joggers, vrijetijdslopers.  De Vlaamse atletiekliga wil meer recreanten naar de atletiekclubs krijgen.  Wij hebben daar ook op ingespeeld en hebben de structuur binnen onze club bijgestuurd.  Voor het eerst hebben wij om de 2 weken rompstabilisatie kunnen aanbieden, via Benoit Leloup.  Geen must, maar wie het schoentje past, trekke het aan.

Onze afstandslopers kunnen wij wekelijks rompstabilisatie aanbieden, via Stein Van Es.

Clubleven: 2 clubverplaatsingen met autobus.  Naar Nederlands grootste cross in Tilburg waar de Duffelse atleten graag geziene gasten zijn. Een absolute aanrader.  Naar Goes, waar onze mindere “goden” aan bod komen.

De Santa training waar jeugdcoördinator, Ilse Wilms, de hele buurt haar zangtalent (vals) liet horen.

Medewerkersfeest telde een 60-tal aanwezigen en was weer een gezellige avond.

Zomeroverzicht 2015

Eén van onze betere zomercampagnes zodat 116 “premies” prestaties werden genoteerd!

Zij zorgden voor Belgische titels!

• Tim van de Velde, cadetten 1500m steeple
  • Ine Hugaerts, 400m beloften
  • Jolien Leemans, verspringen beloften

Jeugdwerking:

Voor de 2de maal op rij werd de finale van de beker van Vlaanderen gehaald door de pup. en min. meisjes met een knappe 6de plaats in de finale. Zij werden mooi uitgedost in rode t-shirts van sponsor Peeters-De Wachter.

Bij de eindrangschikking van het Antwerps criterium telden wij 20 Duffelse atleetjes en bij onze topper 48.

Jo-Anne Liefooghe, met de meeste clubrecordverbeteringen in het voorbije atletiekjaar achter

haar naam is nu “miss clubrecord”.

Toch zijn er minpunten: gedurende de vakantieperiodes zien wij weinig atleetjes op training.

Sprintersgroep: schitterende zomercampagne!

Ine Hugaerts werd B.K. beloften en behaalde ook brons op he B.K. alle categ.en liep voor het eerst onder de 55 sec.

Jolien Leemans sprong tevergeefs achter een E.K. limiet maar mocht wel aantreden bij de Europacup.  Zij werd B.K. beloften.

Beide voormelde atleten waren ook de basis van de aflossingssuccessen, aangevuld met Eline Rombouts en Laura De Launoit (ook goed voor een dubbel op het P.K.).

Onze aflossingsploeg schreef ook geschiedenis met het behalen van een eerste Belgische aflossingstitel!

Afstandslopen: recordman Tim

Onze jonge steeplelopers bevestigden en blijven onze hoop in bange dagen.  Cadet Tim Van de Velde won alles wat er te winnen was en meestal met een Belg. record er bovenop.  Alleen het Belg. record 1500m van Raf Wijns bleef  overeind…  En veelzijdig is hij ook; zijn vijfkamp is daarvan het bewijs alsook zijn “facebook” aanhang.

Scholiere Aline Delbaen, ondanks een neusoperatie (april) liep zich op onze B-meeting in de EYOF selectie en in het warme Tiblisi eindigde zij 11de. Weer werd het zilver op het Vlaams en Belg. kampioenschap, een Belg. titel komt nog wel.

• Selectie voor bergloper voor Jente Joly en ook brons op het B.K.

Bij de masters: super Manu Loverie miste op het B.K. de trein… maar liep verder van het ene succes naar het andere met prov. en Vlaamse titels.  In zijn spoor Jurgen Torfs met 3 prov. titels.

Werpers:

Geen Jens Goovaerts meer, maar “gelegenheids”werper Vincent Van den Bosch haalde brons

op het B.K. alle categ. En bleef ploegmakker Hans Meeus meermaals netjes vooraf.

Snelwandelen:

Liesbet De Smet, zoals de voorbije jaren, een vaste klant op het podium, behaalde 2 x brons op de Belgische kampioenschappen (piste en weg).

Recreanten:

Onze VAL wil dat het aantal recreanten die lid worden bij een club stijgt.  Bij Duffel AC voor elk wat wils.  In onze club hebben wij de groep van Chantal Vertommen, die het gezapig aan doen.  Zij namen deel aan de dodentocht.

Bij de groep van Benoit Leloup is het competitieve meer ingebouwd met zelfs een prov. aflossingstitel bij de masters dames en deelname aan het B.K.

Eerstdaags is er ook een recreanten t-shirt beschikbaar.

Jaaroverzicht 2014-2015

Jaaroverzicht in cijfers

Selecties: Europacup: Jolien Leemans E.K.. berglopen: Jente Joly EYOF: Aline Delbaen

Zeslanden snelwandel wedstrijd: Liesbet De Smet